Pagina's

zondag 8 maart 2015

Let op: Internetoplichting!

Misschien hebben jullie afgelopen dinsdag ook gekeken naar de uitzending van Opgelicht?! In deze uitzending kwam voor een deel internetoplichting aan bod. En misschien is het je ook opgevallen dat ik in deze uitzending deelnam. Ja helaas heb ik de laatste maanden te maken gehad met internetoplichting. En na wat speurwerk kwam ik er achter dat dit op dit moment een florerende handel is. 

Even terug naar mijn verhaal. Afgelopen december werd ik voor het eerst benaderd door een persoon die via het internet bij mij een machine gekocht zou hebben. De weken daarna bleven de brieven van advocaten, rechtsbijstandsverzekeringen en telefoontjes binnen stromen. Wat bleek? Er is iemand in Nederland die onder mijn naam gebruikte machines verkocht op handelssites zoals speurders.nl. Alle kopers van de machines kregen een factuur met mijn contactgegevens alleen andere betalingsgegevens. Na het overmaken van het geld werd de machine niet geleverd en konden de kopers geen contact meer krijgen met de verkopers.

Nou gaat het mij in deze blog niet om, om mijn verhaal te vertellen. Nee ik vindt het belangrijker dat jullie je er van bewust zijn dat dit de laatste maanden, misschien wel jaren, speelt. Zeker bekende handelssites lijken voor oplichters een ware speeltuin te zijn. Alles kan je er op plaatsen en je hoeft je niet te identificeren. Ze gaan uit van de goedheid van de mens en proberen hier ook op in te spelen. In mijn geval werden er gebruikte machines verkocht met waardes van €3000,- tot €10.000,-. Van de machines worden uitgebreid foto's geplaatst (waarschijnlijk van internet of andere advertenties gekopieerd) en wordt er een gedetailleerde productomschrijving gegeven. De machines worden vaak geplaatst door net opgestarte accounts welke niet geverifieerd zijn. Zodra de koop overeengekomen is, wordt de verkoper kort hierna opgebeld dat de transporteur eventueel de machine direct kan brengen, aangezien deze toch in de buurt moet zijn. Vaak wordt er nog even gevraagd met welke bank je bankiert, zodat ze een rekeningnummer van dezelfde bank kunnen gebruiken voor een snellere betaling. Alleen moet je nog wel even het geld overmaken, dit wordt dan vaak direct gedaan omdat de verkoper op deze manier vertrouwen en een mate van meedenken laat blijken. En dan gaat het dus fout. 

De afgelopen maanden ben ik wat dieper in de materie gedoken en blijkt het forum van onder andere het tv programma Opgelicht?!, maar ook het forum Opgeletopinternet vol te staan met verhalen over deze manier van handelen. Het gaat om grote en kleine bedragen, maar het is een levende handel zo blijkt. Daarnaast worden de laatste maanden steeds meer over webshops gesproken, welke ook een vorm van oplichting betrachten. Webshops die er heel professioneel uit zien, en ook op verschillende vergelijkingssites getoond worden lijken in korte tijd veel geld achterover te drukken zonder ook maar één van de gekochte artikelen te leveren.

Waar ik jullie op wil wijzen is dat het verstandig is om bij online koop altijd gegevens te controleren. Koop je spullen niet via de grote bekende websites of webshops ga dit dan even na op internet. Er zijn legio verhalen te vinden over de betrouwbaarheid van bepaalde sites en shops. Koop je via handelssites en gaat het om grote bedragen lijkt het mij niet meer dan verstandig om de te kopen spullen zelf te gaan bekijken. Of controleer de gegevens van de verkopers. Mijn is in mijn eigen onderzoek opgevallen dat de verkopers niet consequent zijn met de gebruikte namen en e-mailadressen. Krijg je een factuur met adresgegevens en een KvK nummer, check dit dan ook nogmaals voor tot betaling over te gaan. Ga niet zomaar meer uit van de goedheid van de mens, mij is duidelijk geworden dat dit niet meevalt. En vertrouw je het niet, ga dan zeker niet tot betaling over tot je er zeker van bent dat dit klopt.

Deze oplichting stoppen lijkt niet mee te vallen maar door zelf zorgvuldig te zijn kan je veel voorkomen, laat je niet misleiden door de professionaliteit van de verkopers. Het kan je namelijk veel gezeur opleveren. En kunnen handelssites hier nog iets in betekenen? Ze geven zelf al goede tips weer om veilig te handelen. Maar misschien kunnen ze nog wel meer. Zorg ervoor dat er meer gegevens nodig zijn voordat iemand een advertentie kan plaatsen. Misschien moeten we wel naar het systeem toe dat iedereen met zijn DigiD code een advertentie moet plaatsen. Of maak betaalde advertenties bij grotere bedragen, zodat het minder interessant is om zomaar een advertentie te plaatsen.

Als je op deze link klikt kan je het gedeelte van de uitzending vinden waarin mijn verhaal besproken wordt.

2 opmerkingen:

GERDA zei

Ik word opgelicht ruim 5 jaar. De bedoeling was dat ik mijn schulden zou aflossen. Helaas ging het niet door omdat ik een slachtoffer werd van de Volkskredietbank noord oost Groningen Appingedam.In oktober 2009 aangemeld in juli 2010 het contact getekend met de woorden, nou dan bent u er over 3 jaar van af. 2 jaar later een tussentijdse beëindiging wegens nieuwe schulden. Alle incasso bureaus wisten mijn adres en ik? Ik kreeg nog steeds de 40 euro leefgeld. Maar mijn geld niet. Nee er was achter mijn rug een vuil gemeen spel aan de gang en de naam was ONDER BEWIND.Ja kon kiezen of je red je maar of ONDER BEWIND BETER BEKEND ALS GELD.Niks is er afgelost, en waarom onder bewind. Het was toch beëindigd. Nu zit ik hier en nog is het nog gaande.pff wil er even niet over hebben maar er is veel meer gaande.

GERDA zei

Ik heb gedaan wat ik kon,aangifte is niet gelukt omdat de agent contact heeft gehad met de VOLKSKREDIETBANK.Een contract of overeenkomst is er niet,alleen de onder bewind stelling. Ik vraag me af of het wel rechtsgeldig is .Nee tuurlijk niet Omdat alles is gelogen en bedrogen en valsheid in geschrifte. Pure oplichters zijn het. U kunt contact opnemen met mij