Pagina's

woensdag 21 december 2011

Landbouw moet "cooler" worden voor jeugd


Afgelopen weken is het nieuws dat er steeds meer arbeidsplaatsen vrij komen in de landbouw meerdere malen naar buiten gekomen. Onder andere de landelijke media melden dat er een groeiende vraag naar theologen, truckers en boeren is. Iets dat ook in de agrarische sector is doorgedrongen.


Eerder dit jaar meldde Nieuwe Oogst, het medium van LTO Nederland, al dat er binnen 5 jaar een arbeidstekort van tenminste 45.000 plaatsen in de landbouw wordt verwacht. En dan vooral op een MBO denk- en werkniveau. Dit betekent dat er vooral voor uitvoerende werkzaamheden een oplossing gezocht moet worden. Eén van de oplossingen is het in zetten van ZZP'ers, wat ook in grote mate gebeurt. Zoals verschillende media melden.

Ondanks dat ZZP´ers in Nederland het moeilijk hebben, aldus Metro en Nieuwsuur, worden zij in de landbouw volop ingeschakeld om arbeidstekorten op te vangen. Maar ook hier is de vraag of zij het toekomstige tekort in kunnen vullen. 

Daarom is er een dringende verandering onder jongeren nodig om zo ook de landbouw levendig en vitaal te houden. Op dit moment vinden jongeren het nou eenmaal niet cool om in de landbouw actief te zijn. En daar moet dus verandering in komen! Jongeren hebben op dit moment nou eenmaal het idee dat werken in de agrarische sector zwaar, vies en moeilijk is. 

Jongeren moeten juist de leuke kanten weer leren zien. Veel (vooral) jongens dromen er van om met grote machines aan het werk te zijn, en waar kan dat beter dan in de landbouw? Veel mensen dromen er van om buiten bezig te zijn, en waar kan dat beter dan in de landbouw? Veel jongeren dromen van vrijheid, en u raadt het al, waar kan dat beter dan in de landbouw?

Uit eigen kringen weet ik dat veel bedrijven er grote moeite mee hebben om nieuw personeel te krijgen. Maar ook zie ik voorbeelden van bedrijven die juist wel gemakkelijk aan personeel komen. Ook jongeren die niet bekend zijn met landbouw. En weet u hoe dit komt? Omdat dit bedrijven zijn die nieuw personeel een kans geven, en alles willen leren. Hierdoor raken deze jongeren bekend met de sector en daardoor extra gemotiveerd  Vaak zijn dit ook bedrijven die bekend zijn bij de onderwijsinstellingen. Dus de verandering ligt niet alleen bij de jongeren, maar ook bij de bedrijven in de sector.

Daarom is het noodzaak dat organisaties zoals PlattelandsJongeren, AJK, LTO, Cumela maar ook onderwijsinstellingen de samenwerking opzoeken om dit probleem op te lossen. Kom bijvoorbeeld met een marketingcampagne onder jongeren op VMBO en MBO opleidingen. En maak daarmee de landbouw weer "cool" onder de jeugd.

Geen opmerkingen: