Pagina's

maandag 16 april 2012

Social media in de landbouw: Laten we zo snel mogelijk overstappen!

Bron: http://www.dutchcowgirls.nl/social/3167
De laatste jaren komen we de termen tweet, liken, Twitter, Facebook en +1 veelvuldig tegen. Miljoenen Nederlanders zijn ondertussen fanatieke gebruikers van sociale netwerken en ook steeds meer bedrijven implementeren een social media strategie. Maar het lijk wel alsof de agrarische sector niet weet wat het met social media aan moet. Natuurlijk zijn er goede voorbeelden van gebruikers met sociale media, maar het lijken er maar een paar te zijn.

Sociale media, het lijkt de hype van decennia '10 te worden. Maar wat is sociale media? 'Sociale media zijn media voor sociale interactie, waarbij gebruik gemaakt wordt van zeel toegankelijke technieken. Sociale media zijn web-gebaseerde technologieën om informatie (monologen) uit te zenden en te transformeren in dialogen.' (Zoals beschreven in het boek @destudentcoach) Het zijn dus webtoepassingen waarbij delen en verbinden het belangrijkste doel is.

Sociale media gebruik

Uit onderzoek van Synnovate in 2010 is gebleken dat de gemiddelde Nederlandse gebruiker 32 uur per week aan internet besteedt. In deze doelgroep zitten dus ook de consumenten van de agrarische sector. Uit onderzoek blijkt dat 45% van de Nederlanders actief is op een sociaal netwerk. En dat zijn dan zakelijke gebruikers. In de Landbouw ligt dit percentage op 48%. Op zich lijkt er niks aan de hand maar het absolute aantal gebruikers in de landbouw is natuurlijk veel lager dan bij de gehele Nederlandse bevolking.

De veranderende consument

De consument is aan het veranderen en daar moet op ingespeeld worden! Zo vraagt de consument naar transparantie in de sector. Meer dierenwelzijn en minder gebruik van o.a. medicijnen in de veehouderij, maar ook minder gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Een goed voorbeeld van vraag en aanbod tussen consument en boer is misschien wel de landelijke aandacht voor weidekoeien. (filmpje) Er is sinds jaren niet zoveel aandacht voor dit onderwerp geweest en waarschijnlijk zijn er nog nooit zoveel bezoekers geweest bij boeren die de koeien voor het eerst naar buiten deden. Campina speelt hier goed in op de verwachtingen van de consument en met behulp van oude en nieuwe media weet het de consument naar de boerderij te krijgen. (filmpje)

Niet zo gek overigens. De landbouw is de laatste jaren erg veranderd, misschien wel complexer geworden. Doordat de sector erg innovatief is zijn er technieken ontstaan die de meeste mensen niet begrijpen of waarvan ze niet weten wat het voordeel daarvan is. Boeren moeten vaak al bijleren om dit te kunnen gebruiken. Laat staan dat burgers weten waar het over gaat.

Voorbeelden uit de praktijk

Er zijn natuurlijk voldoende voorbeelden van bedrijven, personen en organisaties die goed gebruik maken van sociale media. Vaak worden zij gevolgd door collega's en andere personen uit de sector. Maar de koppeling naar de consument lijkt niet altijd goed gelegd te worden. Een goed voorbeeld is verrassend genoeg iemand die zelf niet uit de sector komt, maar wel een goede koppeling tussen sector en doelgroep weet te maken.

We hebben het hier over Boerenfluitjes, (Twitter, site) eigenlijk Ester van Aalst, die sociale media gebruikt om de burger met vragen bij de betreffende boer te krijgen. Zo worden vragen van de burger over gewas of vee beantwoord door de boer die dit gewas teelt of vee opfokt. Hoeveel burgers ze hiermee heeft geholpen is mij niet duidelijk, maar ik krijg er een positief beeld van. Daarnaast wordt onder de naam Boerenfluitjes activiteiten georganiseerd waarbij ook boer en burger bij elkaar kunnen komen. Een pracht voorbeeld van wat één persoon kan bereiken met onder andere behulp van sociale media.

Daarnaast is er een voorbeeld van een aantal jongeren uit de sector. Zij hebben een initiatief opgestart onder de naam 'Mogen Wij Wat Vragen Boer?' (Twittersite) Afgelopen jaar voor het eerst georganiseerd en een groot succes. Op deze dag stellen een aantal boeren in de regio van Tilburg hun bedrijf open voor het publiek. Met behulp van sociale media hebben ook zij bezoekers maar ook participanten weten te bereiken.

Sociale media DE kans voor de agrarische sector?

Deze voorbeelden zetten mij aan het denken en zal naar mijn mening door meer mensen opgevolgd kunnen worden. Want waarom zouden we niet allemaal goede contacten met de burger willen? Het zijn uiteindelijk onze klanten! Sociale media lijkt voor mij de ideale gelegenheid en brengt grote kansen met zich mee. Het maakt een koppeling met de maatschappij zoals deze zich nu bezig houdt. 

Sociale media kunnen namelijk voldoen aan het verkrijgen van transparantie in de sector. Maar dan moeten boeren hier wel aan mee willen doen. De komende weken kan je van mij dan meer blogs over dit onderwerp verwachten en zal ik proberen te beschrijven hoe verschillende vormen van sociale media kunnen helpen in de communicatie naar de consument / burger. 

1 opmerking:

@boerenfluitjes zei

Beste Peter,

Mooie blog.Leuk hoe je mij er in genoemd hebt, dank je wel. Graag zie ik nog veel meer boeren, telers en tegenwoordig ook vissers van mijn eten van NL op twitter. Ook ben ik bezig met een nieuwe site waar ook buiten twitter deze link duidelijk gelegd kan worden. Ik denk dat de burger graag meer uitleg wil over zijn eten en dan liefst direct van de producenten. Jullie verhalen bij de producten zijn zo mooi! Ik merk dat doordat het voor jullie allemaal zo gewoon is je je niet realiseert wat je allemaal zou kunnen vertellen. Ik moet het soms echt uit jullie trekken. Maar dan komt er zo veel mooi waarvan ik als stadsmens het bestaan dus niet wist. Ik leer zo veel!!