Pagina's

woensdag 4 april 2012

Trekkerbestuurders voorkomen verkeersongelukken

Vandaag kwam ik weer eens een discussie tegen over de aanwezigheid van landbouw in het verkeer gerelateerd aan het aantal verkeersslachtoffers door toedoen van datzelfde landbouwverkeer. Meestal zijn die discussies niet positief, maar deze was tussen agrarisch ondernemers dus richtte zich op de andere kant van het verhaal.


De laatste jaren wordt er veel gepraat over het verplichten van een T-rijbewijs en de daarbij (waarschijnlijk) behorende kenteken plicht voor landbouwvoertuigen. Volgens onderzoeken zijn er teveel dodelijke verkeersslachtoffers door toedoen van landbouwverkeer.
Ook dat betreur ik. Net als dat ook ik (als gebruiker van landbouwvoertuigen) zie dat er soms onervaren chauffeurs met grote combinaties op de weg zitten en die eigenlijk niet goed door hebben wat ze doen en daar mee om moeten gaan. Maar dat is al zeker honderden keren besproken op internet en ook enkele keren op het Binnenhof in Den Haag.

Nee op dat forum wat ik tegen kwam werd het verhaal in een ander daglicht gezet welke ik ook uit eigen ervaring kan ondersteunen. De andere kant van het verhaal: 'De agressiviteit en het onbegrip van overige weggebruikers.'

Roekeloos rijgedrag

Het gebeurt meerdere keren per week ergens in Nederland. Een agrarisch ondernemer rijdt over de weg met zijn trekker met daarachter een machine of kar met daarin beesten of landbouwproducten. Allemaal werktuigen  en voorwerpen waarmee zij hun inkomen verdienen. Dus je kan verwachten dat zij hier secuur en veilig mee omgaan. Maar op de weg worden ze meerdere keren op ongelukkige momenten roekeloos ingehaald met daarbij behorende rare manoeuvres. Vaak loopt dit goed af, maar dit wordt allemaal gedaan omdat volgens de overige weggebruikers dat stomme landbouwverkeer niet op schiet en altijd in de weg rijdt.

Ongeluk net op tijd voorkomen

Op het forum werden ook verschillende voorbeelden genoemd van landbouwvoertuigen die nog net weten te remmen voor verkeer uit zijwegen die nog even snel voor de trekker de weg op willen zodat zij deze niet meer in hoeven te halen. Of personen die passeervakken voorbij rijden en daarna niet meer langs het landbouwvoertuig durven te rijden en zodoende de hele weg afsluiten.

Zo zijn er genoeg voorbeelde te noemen van bewuste landbouwvoertuig bestuurders die juist door hun oplettendheid op het laatste moment een ongeluk weten te voorkomen dat wordt veroorzaakt door roekeloos rijgedrag van andere weggebruikers. Om maar niet over fietsers te spreken die uit eigen veiligheid niet aan de kant gaan waardoor ze niet gepasseerd kunnen worden (of denken dat je ze gemakkelijker passeert als ze langzaam en daardoor slingerend gaan fietsen).

Andere oorzaak verkeersongelukken

Wat dat betreft lijkt het onbegrip en de agressiviteit vaak de veroorzaker van de verkeersongelukken met landbouwvoertuigen. Als bestuurder van welk voertuig dan ook rijdend in een buiten gebied zou u er op bedacht moeten zijn dat u deze landbouwvoertuigen tegen kunt komen en dat zij soms net even extra ruimte nodig hebben om hun weg te kunnen vervolgen. Houd hier dan rekening mee of gebruik die polderwegen niet als sluiproute.

Ik zou eigenlijk naar iedere weggebruiker in het buitengebied willen zeggen: 'Toon wat begrip voor het landbouwverkeer! Het rijdt allemaal niet zo gemakkelijk als met een auto en heeft soms wat extra ruimte nodig. Wordt niet agressief als je een paar seconde later ergens arriveert, want wat zijn die secondes nou op een mensenleven?'


Of bedenk je het anders: De mensen die je met landbouwvoertuigen tegenkom zijn naast hun eigen inkomen ook met jou eten bezig. Net zoals op het verkeersbord.

Geen opmerkingen: