Pagina's

maandag 25 november 2013

Ondernemer: Biedt toegevoegde waarde met social media!

Flickr / Jason Howie
Ondernemers die op social media zitten zijn er legio, maar doen zij dit ook op de juiste manier? Nee, veel ondernemers laten met social media zien wat zij doen en proberen zo met zo veel mogelijk mensen in contact te komen. Natuurlijk is dit een goede vorm van marketing, maar een belangrijke stap wordt vaak vergeten. Volgers op social media bindt je veel beter door ook voor hen toegevoegde waarde te bieden. Veel grote bedrijven passen dit toe, denk maar aan de legio social media accounts vanuit de klantenservice van deze bedrijven. Maar hoe kan je als klein bedrijf nou ook toegevoegde waarde creëren via social media?

"Social media puts the 'public' into PR and the 'market' into marketing." (bron: Chris Brogan, Trust agents) Met social media kan je een stap verder gaan en kan je gemakkelijk nieuwe klanten bereiken en zelfs aan je bedrijf binden. Maar helaas zijn teveel ondernemers gericht op het 'gewoon mijn werk doen' en laten dit dan ook via social media zien. Zij vergeten zich via dit medium te verkopen en dat is nou juist de crux.

Bedenk als ondernemer wat de positieve effecten zijn van je aanbod en vermeldt deze dan juist ook. En dat is ook via social media makkelijk te doen, doordat je een groot netwerk kan bereiken met je uitspraken. Het is belangrijk om vooral emotionele voorbeelden te benoemen, zoals: meer vrijheid, meer duidelijkheid, minder zorgen, meer status, enz. Hierdoor raken de lezers van jou berichten juist meer geïnteresseerd en gemotiveerd om meer op jou te letten.

De tijd van simpel 'gelul in de ruimte' is op veel social media al lang voorbij en moet daarom ook voorkomen worden. Het is als ondernemer dan ook beter om persoonlijk je eigen meerwaarde te tonen. Maar kom ook in contact met je netwerk en geef mensen persoonlijk tips. Ook hierdoor creëer je emotionele toegevoegde waarde bij je volgers. Welke er toe kunnen leiden dat zij jou aanbevelen aan hun eigen netwerk. Hierdoor neemt je eigen bereik alleen maar toe. Zie marketing via social media dan ook als een vorm van coaching.

Tips geven via social media kan op verschillende manieren, help je netwerk met het oplossen van vragen, wijs ze op interessante artikelen of wijs ze juist op andere personen of bedrijven in je eigen netwerk. Zo kan je je klanten ook op social media verder helpen en ieder medium is hiervoor geschikt, of het nou om Facebook, Twitter of blogs gaat maakt hierbij niet uit.

Het mooie van social mediamarketing is dat deze valt onder permission marketing. Dit betekent dat je het aan je netwerk zelf is of zij jou updates volgen en lezen. En niet zoals bij koude acquisitie je je netwerk niet lastig valt met ongevraagde reclame uitingen. Maar social mediamarketing veranderd ook de relatie waarmee je met je netwerk in verbinding staat. Je netwerk is namelijk niet alleen de ontvangende kant maar kan zich ook oproepen tot de zendende klant. En hierdoor krijg je het voor elkaar dat zij jou benaderen om hen te helpen. Gebeurd dit dan zet je social mediamarketing goed in.

Kortom, met social media kan je op een simpele en doeltreffende wijze toegevoegde waarde bieden aan je netwerk en zo vergroot je niet alleen je netwerk maar ook je klantenkring!

Geen opmerkingen: