Pagina's

zondag 6 juli 2014

Wees vriendelijk en bereik meer, ook op social media!

Flickr / University of Salford press office
Denk even rustig na over volgend vraagstuk: Als iemand je vriendelijk benaderd met een vraag ben je geneigd om te helpen, maar wat als diezelfde persoon nou een minder goed humeur heeft en dezelfde vraag arrogant stelt? Wat doe je dan? Juist: je gaat minder vriendelijk met de vraag om door deze af te wimpelen bijvoorbeeld.

Belangrijkste les uit dit korte dilemma? Zorg dat je vriendelijk blijft en zodoende bereik je meer. Dit is één van de simpelste levenslessen die je al vroeg in je opvoeding in geprent krijgt. En natuurlijk geldt dit ook voor je gedrag op social media. In deze blog een aantal korte tips om meer te bereiken met je eigen vriendelijkheid. 
  1. Waardeer anderen:
    via social media kan je op verschillende manieren je waardering voor andere openlijk tonen. Reageer altijd op berichten die aan jou gericht zijn. Zodoende ontstaat een interactie met de mensen die de moeite nemen om jouw content te lezen. Daarnaast geldt op Twitter de ongeschreven regel dat je iemand bedankt voor een 'retweet'. Doe dit niet alleen met een welgemeend 'dankjewel' maar wens deze persoon een fijne dag toe of vertel dat het compliment jou motiveert. 

    Vergeet ook niet om complimenten aan jouw connecties te geven. Want naast dat een compliment een leuk gebaar voor de ontvanger is, is het indirect ook een aanbeveling voor jouw connecties. Zodoende heeft een compliment geven een dubbele werking. Op Twitter kan je iemand complimenteren door degene te adviseren via het fenomeen 'follow friday'. Adviseer een interessante twitteraar aan jouw eigen connecties door deze te vermelden met #FF. Via Linkedin is het mogelijk om een aanbeveling voor een connectie te schrijven die op zijn of haar profiel zichtbaar wordt. 
  2. Bespreek het werk van je connecties:
    Naast iemand via een simpel compliment aan te bevelen kan je ook uitgebreider ingaan op het werk van jouw connecties. Heeft iemand in jouw netwerk een interessante workshop gegeven? Schrijf dan een recensie hierover, geef uiteraard niet alle informatie vrij. Je kunt uiteraard ook blogartikelen van anderen onder de aandacht brengen door er zelf een update over te schrijven. Beloon de schrijver uiteraard wel met een klikbare link naar zijn of haar pagina in jouw blogartikel.
  3. Deel je informatie vrijblijvend:
    Mensen vinden je altijd aardig als je hen helpt. Dit kan via social media door het delen van informatie en jouw kennis en expertise. Zoek bijvoorbeeld vragen die je kunt beantwoorden via de hashtag #dtv op Twitter. Of bekijk communities en discussiegroepen op Google + en Linkedin en reageer op vragen waarmee je jouw expertise kunt tonen. 
  4. Laat je persoonlijke kant zien:
    Mensen vinden het mooi om een bepaalde verbinding met personen te hebben. Zo geldt dat ook op social media. Naast jouw expertise zullen connecties zicht ook tot jouw verbonden voelen als je jezelf persoonlijk op stelt, laat je netwerk weten wat jouw bezighoudt. Heb je iets meegemaakt waar een les uit te halen valt? Of wil je een succesverhaal vertellen? Deel dit dan met je netwerk, zij kunnen hier namelijk ook van leren!
Blijf je vriendelijk op social media dan zorgt dit voor een gunningsfactor. Je connecties gaan jou aardig vinden en je waarderen. Hierdoor zullen zij eerder naar jou doorverwijzen, jou complimenteren of benaderen jou voor advies. En daarmee kan jij weer meer halen uit jouw social media activiteiten. 

Geen opmerkingen: