Pagina's

maandag 18 augustus 2014

Profileer je als expert op social media!

Flickr.com/Mai Le
Ik heb het in mijn blogs al meerdere keren vermeldt: Uit je expertise en je zal je social media bereik vergroten. Profileer je dus ook als een expert! Maar hoe moet je dit dan doen? Van een expert wordt verwacht dat hij of zij veel verstand van zaken heeft en je verder kan helpen. Daarom doen mensen graag zaken met een expert. Hoe wordt je een expert met behulp van social media? Dat lees je in de rest van deze blog.

Begin met het geloven in je eigen expertise. We steken niet graag onze kop boven het maaiveld uit, maar dat is juist wel nodig. Als je weet waar je goed in bent dan kan je dit ook als een expertise beschrijven. Zoek onderwerpen die bij jou als persoon passen. Daarnaast zul je op dit moment al merken dat je door andere personen gevraagd wordt om een mening te geven over een bepaald onderwerp. Deze personen zien jou al als een expert, breidt dit dan ook uit. 

Wil je meer bereiken met je expertise? Verpak dit verhaal dan in een aansprekend succesverhaal, dit maakt je boodschap krachtiger. Maar hoe bouw je zo'n verhaal op? Begin met een beschrijving van het probleem. Zorg ervoor dat je sympathie wekt bij je volgers en laat een negatieve ervaring eindigen in een positief resultaat. Zodra je dit gedaan heb kan je een beschrijving maken van de stappen die je gezet heb richting je oplossing. Hiermee toon je aan dat je jouw onderwerp zorgvuldig bestudeerd heb. Daarna kan je kort aangeven dat je jouw ervaringen, kennis, informatie, tips en adviezen in een model gebouwd heb, bijvoorbeeld een stappenplan. Leg dit model niet uit, verwijs er alleen naar zodat de lezers van jouw verhaal geïnteresseerd raken in je model. En eindig daarna met een opsomming van alle positieve resultaten en voordelen die met jouw methode of model te behalen zijn. 

Ben je klaar met je succesverhaal, schakel dan social media in om je expertise te uiten. Deel je expertise door te verwijzen naar je succesverhaal, welke in je blog of op je site staat. Vermeldt op je blog of site de onderwerpen waarop jij je richt met jouw eigen verworven expertise. Zorg dat je op social media antwoord op vragen die te maken hebben met jou expertise. Soms zonder dat jij als expert bij gehaald wordt, en altijd vrijblijvend. Daarnaast kan je ook lid worden van Linkedin groepen en Google + communities waarin je jouw expertise kan delen met de volgers van deze groepen. Probeer mensen te bereiken met jouw expertise en geef ze de passende informatie. Mensen zullen je als een expert gaan waarderen.

Maar let op: een expert blijf je niet zomaar! Zorg dat je up-to-date blijft op jouw expertise gebied. Blijf kennis en ervaring op doen en blijf dit ook delen. Zodoende wordt je niet ingehaald door andere experts in jouw vakgebied. 

Geen opmerkingen: