Pagina's

maandag 29 september 2014

Luiden nieuwe sociale media Ello en The Dots een nieuw tijdperk in?

U heeft het misschien al gelezen in de media of gezien op tv, er zijn twee nieuwe sociale media onderweg om de wereld van social media te veroveren. Wordt een nieuwe periode van social media ingeluid? Wordt er ingespeeld op de groter wordende ergernis van gebruikers van Twitter, Facebook en Linkedin? De huidige top in social media. En gaan Ello en The Dots, de nieuwe netwerken, het redden? Dat is op dit moment de vraag. 

Opvallend is dat zeker de komst van Ello de laatste dagen in het nieuws wordt vermeld. Maar wat is er zo bijzonder aan Ello? Het grootste wapenfeit van Ello is dat de oprichters van het netwerk gezworen hebben om nooit reclame toe te laten op het netwerk. En dat is nu juist een grote ergernis op netwerken als Facebook en Twitter. Sinds een bepaalde tijd investeert juist Twitter in het toestaan van "promoted tweets", een vorm van advertenties midden in je tijdlijn waar bedrijven voor betalen. Via een combinatie van interesses en zoekwoorden wordt deze aan gebruikers van Twitter getoond. Daarnaast toont Facebook al tijden advertenties in iedere uithoek van de pagina. 

Een ander voordeel van Ello is dat de makers beloven dat zij geen gebruikersgegevens zullen verkopen aan andere partijen en dat privacy daardoor hoog in het vaandel staat. Iets wat je ondertussen bij andere netwerken ook niet meer kan zeggen. Maar is dit niet een onderwerp dat in de media breder uitgemeten wordt dan dat het bij de gebruikers speelt? Een onderzoek van Webtrends toont aan dat ruim 60% van de gebruikers tussen 18 en 34 jaar hier geen problemen mee heeft. Of komt dit juist door onze drang om overal bij te horen? Want zodra wij het niet eens zijn met de privacy instellingen van de genoemde netwerken dan is de enige uitweg om niet deel te nemen aan de netwerken. Iets wat veel mensen juist niet willen.

Maar wat is Ello? Ello lijkt heel simpel gezegd een combinatie van de meest gebruikte sociale netwerken die we nu kennen. Het is mogelijk om aan je netwerk te laten zien wat jou interesseert en op dat moment bezig houdt. Daarnaast is het mogelijk om via @mentions simpelweg met je netwerk te communiceren. Door het simplistische design is er erg veel ruimte voor foto's op jouw profiel. Bij ieder bericht is direct zichtbaar hoeveel mensen dit bericht hebben bekeken en daarnaast is het ook mogelijk om een reactie te plaatsen.

In mijn inleiding vermelde ik ook de nieuwe Linkedin concurrent The Dots. The Dots is afgelopen week in Groot-Brittannië geïntroduceerd onder de vermelding dat het zo snel mogelijk internationaal wil gaan. The Dots wordt gezien als een Linkedin voor creatievelingen en zal zich hier dan ook op richten. Veel meer is er op dit moment over het netwerk nog niet bekend.

Ondanks het voornemen om geen reclame toe te staan op de netwerken moeten ook zij geld verdienen om te blijven bestaan. Hoe gaan zij dit dan doen? Juist door de gebruiker te laten betalen voor functies. Op beide netwerken is een account aanmaken gratis, maar wil je extra functies gebruiken zal je hiervoor moeten betalen. Daarnaast wordt een groot deel van het netwerk op dit moment nog gefinancierd door investeerders. Of ze dit volhouden, dat valt nog maar te bezien. Uiteindelijk zullen juist die investeerders vragen om een passend verdienmodel. Net zoals dit bij de voorgangers ook gebeurd is. 

Of de nieuwe netwerken het gaan volhouden valt nog maar te bezien, er zijn voldoende voorbeelden te noemen die niet succesvol geëindigd zijn. Misschien is Google + een voorbeeld waar blijkt dat geld wel degelijk een rol speelt. Toch lijkt de komst van Ello en The Dots veelbelovend, zeker als je kijkt naar de accountverzoeken. Volgens Ello komen er ieder uur ruim 30.000 nieuwe verzoeken binnen. Als een groot publiek de netwerken ondersteund zullen ze zeker een bestaansrecht kunnen verdienen, zolang ze zich zullen onderscheiden. Met een duidelijke strategie die daadwerkelijk anders is dan de standaard in de markt zullen zijn de voorwaarden voor een succes aanwezig.

Nieuwsgierig geworden en van plan om je aan te melden voor deze netwerken? Dat zal op dit moment nog niet meevallen. The Dots is zoals eerder vermeld alleen nog beschikbaar in Groot-Brittannië. En om een account op Ello aan te maken moet je een uitnodiging van een andere ontvanger krijgen. Deze is via de volgende link aan te vragen. Hierop zijn ook een aantal openbare profielen te bekijken om een indruk van het netwerk te krijgen. Ik heb een uitnodiging aangevraagd, ik ben benieuwd wie me gaan volgen!


Geen opmerkingen: