Pagina's

zondag 12 januari 2014

Het succes van de #felfie

Bron: Twitter.com
We eindigden 2013 met de wetenschap dat 'selfie' volgens woordenboekuitgever Van Dale het woord van 2013 is. Een selfie is een zelfportret gemaakt met bijvoorbeeld een smartphone, vaak om te laten zien dat men ergens aanwezig is of bij een bekend persoon staan. Zelfs Obama plaatste een selfie, misschien wel tot ongenoegen van zijn eigen vrouw.

Maar de eerste dagen van 2014 vormt zich een nieuwe internetrage gebaseerd op diezelfde selfie: namelijk de 'felfie'. De uitleg van felfie is simpel gezegd een 'farming selfie', een zelfportret gemaakt met veelal een dier erbij. De trend begon in Ierland doordat het landbouwtijdschrift 'Farmers Journal' de eerste felfie plaatste en een wedstrijd uitschreef voor de leukste foto. Het breidde zich al snel uit over het land en later in andere landen, zoals ons eigen Nederland. Maar wat maakt de felfie nu zo populair?


Net als met iedere rage is het aantal gebruikers die hieraan mee doen bepalend voor het succes. Maar om de rage nog groter te laten worden is het van belang dat bekende personen hier aan mee doen. Bij de felfie gebeurde dit doordat staatssecretaris van Economische Zaken Sharon Dijksma ook een felfie plaatste. Daarna zie je al snel dat ook de nationale media schrijft over het fenomeen. 

Media aandacht is erg belangrijk voor een rage. Doordat het fenomeen steeds meer in het nieuws gebracht wordt en mensen er mee in aanraking komen via kranten, nieuwsuitzendingen en internet blijft er aandacht voor. Mensen blijven het opzoeken en gaan er zelf aan mee doen. 

Maar bovenal is het gewoon leuk. Mensen vinden het leuk om te zien wat een ander bezig houdt en volgt dit dan ook vaak met precisie. Je zie bij de felfies dat er vaak lachwekkende foto's gemaakt worden met dieren waardoor het leuk is om te bekijken. Soms komen de meest verbazende foto's voorbij met een paard die zijn tong uitsteekt of aardappel met een gezicht erop en rare composities. Door de humor blijft zo'n rage interessant.

En als laatste speelt de felfie in op de emotie van de consument en de altijd in het nieuws zijnde sector. Door de felfies wordt er weer eens een leuk bericht verspreidt over de agrarische sector. En doordat dieren altijd op emotie inspelen zijn deze foto's een groot succes. Mensen zien de sector even in een ander daglicht en boeren tonen aan dat zij met liefde omgaan met hun dieren.

Al met al is het gewoon even een leuke internetrage die nu al enkele weken actief is. Onder andere op Facebook en Twitter zijn er elke dag nog voldoende nieuwe felfies te vinden. Het wordt tijd dat ik ook eens mijn smartphone ter hand neem en een eigen felfie plaats.

Geen opmerkingen: