Pagina's

dinsdag 28 januari 2014

We staan aan het begin van een nieuwe internetrevolutie

(Bron)
Er wordt al jaren over gesproken en we hebben er ook al jaren mee te maken: 'De Internetrevolutie.' Internet in zijn basisvorm kennen we al enkele decennia maar heeft al meerdere gedaantewisselingen doorstaan. Op dit moment staan we naar mijn idee aan de vooravond van de volgende stap. 'The internet of things' is er een benaming voor en geeft de volgende stap in al zijn vormen weer. Want het internet gaat veranderen of beter gezegd is op dit moment aan het veranderen in een nog breder netwerk waarbij alles en iedereen met elkaar in verbinding staan.

De trend van 'The internet of things' is in 2013 al ingezet en is daardoor al niet meer de-ver-van-je-bed-show zoals deze aan het begin van 2013 werd genoemd. Maar wat veranderd er nu daadwerkelijk? Door het internet is een hoop informatie maar ook een groot netwerk van mensen dichter bij de internetgebruiker gekomen. Met deze nieuwe stap wordt dit nog groter en komt alles nog dichterbij. Gewone toepassingen in ons dagelijks leven worden verbonden aan het internet waardoor er meer mogelijkheden voor deze toepassing ontstaan. Apparaten worden draadloos aangestuurd via een app op onze smartphone of tablet en kunnen direct draadloos informatie verzenden.

Een simpel voorbeeld zijn de 'slimme thermostaten' of  'E-thermostaten' waarmee de grootste energieleveranciers ons op dit moment mee bestoken. Door een verbinding met het internet kan je ze op afstand bedienen, krijg je informatie over je eigen gebruik en kan je deze vergelijken met het verbruik van gezinnen in de omgeving. Door de verbinding met internet komt er dus meer informatie tot je beschikking waarop jij je eigen verbruik op aan kan passen. Dit is dan ook één van de redenen dat internet gigant Google hier op inspringt. (bron)  

Maar ook een bedrijf als Philips ziet kansen voor 'The internet of things'. Het bedrijf komt met innovaties voor de zorgsector (bron) waarbij het mogelijk is om de informatie uit een bloeddruk meter die thuis gebruikt wordt direct door te zenden naar de arts van een patiënt. Maar ook in de consumentenmarkt steekt Philips in op de nieuwste internetrevolutie (bron) met een nieuwe serie lampen die via een app te bedienen zijn. 

Een reden dat 'The internet of things' door gaat stomen in ons dagelijks gebruik is dat grote bedrijven deze internetrevolutie maar wat graag willen ondersteunen. Want door deze revolutie komt veel meer informatie beschikbaar voor de bedrijven dan dat wij van te voren zouden bedenken. Toepassingen verzamelen informatie over ons gebruik hier van, maar er komt ook informatie beschikbaar over onze patronen. Al deze data is op een hele slimme wijze in te zetten waardoor bedrijven beter in kunnen spelen op onze behoeftes. En wie deze data heeft is oppermachtig, zo werkt het al jaren in de wereld van commercie. 

Toch zou ik niet bang zijn voor deze laatste ontwikkeling, simpelweg omdat wij zelf al jaren deze informatie genereren door ons eigen gebruik van internet en er hier al jaren op ingespeeld wordt door marketingbureaus. Toch biedt het ons ook kansen en kunnen we als gebruiker juist veel gemak hebben van de nieuwste stap in de internetrevolutie. Alleen al met een paar simpele voorbeelden, zoals hierboven, is aan te geven waar wij wat kunnen winnen aan 'The internet of things.'

De trend is nog volledig in ontwikkeling, maar de eerste globale lijnen zijn ondertussen zichtbaar. Het gaat ons de komende jaren overtuigen van zijn kracht en we zullen het, al dan niet geheel vrijwillig, omarmen. In onderstaande film wordt kort uitgelegd hoe 'The internet of things' in elkaar zit.



Geen opmerkingen: