Pagina's

donderdag 2 januari 2014

Google + het sociale medium van de toekomst!


Flickr / Google plus
Afgelopen week kwam ik na ruim een jaar van afwezigheid weer eens in aanraking met Google + en ik was aangenaam verrast. tijdens mijn afstuderen (voorjaar 2012) meldde ik mijzelf aan op Google +, ik was toch benieuwd wat dit nieuwe medium ons kon gaan brengen. Zeker als je kijkt naar de agrarische sector. Toen was de activiteit op het medium in Nederland nog niet groot, ondanks dat het wereldwijd al een paar honderd miljoen gebruikers had. In mijn afstudeerwerkstuk plaatste ik daarom over Google + het volgende citaat: 
"Facebook wordt voor komend jaar nog steeds als een belangrijk medium gezien maar ook het nieuwe Google Plus lijkt meer gebruikers te genereren. Hoe deze situatie zich gaat ontwikkelen, wordt eind 2012 duidelijk."

 Zoals gezegd ben ik afgelopen week weer eens intensief gaan kijken wat er op Google + gaande was en ik constateerde toch veel gebruik van het medium. Maar wat kan je nu eigenlijk met Google +?


Wat is Google +?

Google + is net als zoveel sociale media een netwerk waarbij je mensen kan volgen en berichten, foto's, video's, etc. kan delen. Daarnaast biedt het je de mogelijkheid om je netwerk in te delen in groepen ('Kringen') waardoor je in één oogopslag het nieuws in die kringen kan zien. Een handige tool die je o.a. bij Twitter in lijsten ook terug ziet. Google + geeft dit een prominente plaats en zodra je iemand toevoegt vraagt het netwerk dan ook om ze gelijk in één of meerdere kringen in te delen. Je kan daarnaast ook mensen in kringen toevoegen die je zelf niet volgt. Zo staan ze niet in je totale nieuws overzicht maar alleen in het overzicht van de kringen.

Daarnaast kent Google + 'Hangouts', dit zijn (video)chatgroepen waarin je kan meedoen. Deze kan jezelf starten om bijvoorbeeld met je vrienden een chatgroep te beginnen, maar je kan ook deelnemen aan een openstaande Hangout. Op dit moment wordt het veel gebruikt voor presentaties en zogenaamde webinars. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om evenementen aan te kondigen op Google +, dit kennen we al van Facebook en werkt nagenoeg op dezelfde manier. 
Bron: www.insyde.nl

Als laatste beschrijf ik de functie 'Communities' van Google +, de reden waarom ik postief verrast werd door Google +.  met Communities krijg je de mogelijkheid om groepen aan te maken (openbaar of besloten) waarmee je met elkaar kan discussiëren over een bepaald onderwerp, evenement of plaatselijk nieuws. Hiermee kan je dus op sub-onderwerpen discussiëren. Op dit moment worden deze steeds nadrukkelijker gebruikt en behalen Communities een hoop actieve leden.

Hoe kunnen we Google + inzetten?

Met Google + krijg je de mogelijkheid om grotere berichten (geen maximaal aantal tekens) te delen met je netwerk waardoor het ook makkelijker wordt om met elkaar te delen. Met de functies van Google + is het mogelijk om je netwerk overzichtelijk in te delen. Dit kan met de volgende tips:
  1. Deel je netwerk in, in kringen. Hierdoor kan je, je eigen netwerk overzichtelijk indelen en kan je in één oogopslag de belangrijkste gedeelde informatie vinden. Jou volgers zien dit niet en kunnen jou kringen ook niet volgen, waardoor dit alleen voor je eigen overzicht is.
  2. Wordt lid van Communities. Door deel te nemen aan Communities kan je op een leuke manier deelnemen aan discussies over sub-onderwerpen. Maar daarnaast kan je ook je eigen expertise hierover geven, wat je netwerk snel laat uitbreiden.
  3. Maak een uitgebreid profiel aan. Het lijkt een open deur, maar het is erg belangrijk om aan te geven wie je precies bent zodat mensen weten wat ze van je kunnen verwachten.

De Communities die ik ben gaan volgen worden ook echt intensief gebruikt door de leden en er wordt veel kennis en ervaring gedeeld in deze Communities. Dit had ik niet verwacht en daarom had ik Google + de laatste tijd ook een beetje links laten liggen. Dit gaat voor mij nu wel veranderen.

Google + heeft nog wel een grotere agrarische aanhang nodig om het interessant voor de sector te maken. Maar de randvoorwaarden voor een succesvol sociaal medium zijn er wel. Dat is voor mij ook de reden om het te bestempelen als HET sociale medium van de toekomst. Nu wordt het tijd dat we het met zijn allen omarmen. Bij deze een link naar mijn profiel: https://plus.google.com/u/0/+PetervandeMerwe/posts/p/pub

2 opmerkingen:

Ester van Aalst zei

Toch maar weer eens induiken dus. Ik had er toto nu toe weinig mee gedaan want ik zag het nut niet. Je blog is helder. Dank je wel.

Met vriendelijke groeten Ester van Aalst

Unknown zei

Ga het proberen, deed niets meer met mijn google accountt, ben benieuwd!