Pagina's

vrijdag 27 december 2013

Stel doelen aan gebruik sociale media, begin bij bepalen doelgroep


Bron: http://www.creativityinpreschool.eu
Steeds meer bedrijven zitten op sociale media. Landelijk gezien zijn er duizenden bedrijven al jaren met succes actief. In de agrarische sector zien we het gebruik steeds meer toenemen en zeker in de agribusiness. Veel bedrijven beginnen hier 'out of the blue' aan en doen raar gezegd maar wat. Wat de voordelen zijn en hoe je sociale media in kunt zetten is al eerder besproken. Maar het stellen van doelen, niet per se op papier maar in gedachten, is een pré voor goed gebruik van sociale media. Eén van de eerste punten is het bepalen van de doelgroep die je wilt bereiken.

Waarom is het belangrijk om op een bepaalde doelgroep te richten? Het bepaald ook gelijk hoe je sociale media juist in zet. Maar daarnaast kan je je specifieker op je doelgroep richten, waardoor je bereik steeds groter wordt. Je doelgroep gaat jou doordat je specifiek voor hen informatie en meerwaarde biedt zien als een expert op je vakgebied. Hierdoor zullen zij jou eerder benoemen of jou berichten delen. Daarnaast leer je jezelf steeds beter te onderscheiden van je concurrenten. Doordat je je niet op iedereen richt maar op een speciale doelgroep kan je je hier volledig op richten. Je volgers waarderen dat doordat zij zich aangesproken voelen. Hierdoor trek jij je volgers als het ware naar jou account toe. Je inzet gaat daardoor steeds minder tijd en energie kosten. 

Het kiezen van een doelgroep gaat in een aantal stappen, welke nu besproken worden.

  1. Wat maakt jou zo bijzonder voor je doelgroep?
    het is goed om te kijken waarom jij bijzonder bent voor je nader te bepalen doelgroep. Stel jezelf de vraag: 'Waarom zou iemand met mij zaken willen doen?' En inventariseer je sterke punten en passies. Oftewel, over welke kennis beschik je? En wat is je specifieke ervaring?
  2. Wat zijn jou ideale klanten?
    Iedereen wil werken met zijn of haar ideale klanten. Andere klanten kosten overbodige moeite en kosten tijd is de algemene regel. Dit betekent niet dat ze er niet toe doen. Maar door te beschrijven wat jou ideale klanten zijn krijg je hier wel inzicht in. Bedenk je in welke leeftijdscategorie je klanten zich bevinden, wat hun opleidingsniveau moet zijn maar ook wat hun interesses zijn. Door een profiel van je ideale klanten te maken kan je hier een benaderingsstrategie voor maken. 
  3. Kies je eigen niche.
    Kies je eigen niche of beter gezegd kies je eigen hoofdactiviteiten. Bepaal wat je aanbod voor je doelgroep wordt. En stel je daarbij de vraag: 'Welke diensten en/of producten kan ik het beste aanbieden waarvan ik kennis en expertise heb om zodoende de problemen van mijn klanten op te lossen?' Door het beantwoorden van deze vraag creëer je je aanbod en dus je ondernemersactiviteiten.
Door deze stappen te doorlopen maak je je eigen doelgroep en bepaal je ook met welke activiteiten je deze doelgroep gaat benaderen. Dat dit betekent dat er ook potentiële klanten in de markt afvallen doordat je je op je eigen doelgroep richt is zo. Maar of je hier van wakker moet liggen is de vraag. Die klanten kan je ook bestempelen als de totaal niet ideale klanten die je te veel tijd zullen kosten. En wil je daar je kostbare tijd aan besteden?

Geen opmerkingen: