Pagina's

woensdag 26 maart 2014

Je social media profiel moet klantmagnetisch zijn!

Ieder bedrijf of ondernemer die zich vestigt in het social media landschap worstelt met de volgende vragen: 'Hoe bereik ik mijn klanten?' en  'Hoe kom ik in contact met potentiële klanten?' Het is ook de reden waarom je actief moet zijn op social media. Het klantcontact dat je zodoende simpel en efficiënt kunt uitvoeren. Maar hoe zorg je er voor dat je bereik heb bij de juiste doelgroep? Hoe maak je jouw profiel klantmagnetisch? Dit kan door een korte maar krachtige elevator pitch te maken welke in jouw profiel vermeld staat. Maar hoe formuleer je deze?

Langdradige uitleg van wat je werkzaamheden zijn onthoudt niemand, en het zorgt ervoor dat je gesprekspartner zijn aandacht verliest. Het is beter om een pakkende zin te formuleren die in één opslag je klanten, je werkzaamheden en je Unique Selling Points (USP's) vermeldt. Deze zin wordt ook wel een 'Elevator pitch' genoemd. Bij een elevator pitch draait het om zo duidelijk en krachtig mogelijk formuleren. Het opstellen van een elevator pitch kan in een aantal stappen
  1. Wie is je ideale klant en dus je doelgroep?
    Als het goed is heb je voor jezelf in gedachte wie je ideale klanten zijn en wat dus je doelgroep is. In een eerdere blog heb ik beschreven hoe je, je doelgroep kan ontdekken. 
  2. Wat is het belangrijkste probleem van jouw doelgroep?
    Bij het bepalen van je doelgroep en je activiteiten speel je in op een bepaalde niche. Dit zijn de problemen van jouw doelgroep. Het zijn de punten waarmee je jouw doelgroep wil helpen en de problemen voor wilt oplossen. 
  3. Wat is jouw oplossing?
    Wat doe jij om de problemen van je klanten op te lossen? Vertel niet wat je werkwijze is, maar vertel de oplossingen.
  4. Wat levert jouw oplossing hen op?
    Wat is het resultaat van jou hulp? Is dit meer winst? Meer tijd of bedrijfsefficiëntie? Meer succes? Betere relaties? Het kunnen allemaal voordelen van jou hulp zijn.
  5. Giet bovenstaande 4 punten in een zogenoemde pitchformule.
    De ideale pitch is kort en krachtig en wordt in een vaste volgorde verteld of weergegeven. Hierin worden de bovenstaande vier punten verwerkt. 
De ideale pitchformule ziet er als volgt uit:
i) Ik werk met.../Ik help.../Ik leer...
ii) ... (je doelgroep)
iii) Die moeite hebben met.../Die niet weten hoe.../Die worstelen met.../Die ontevreden zijn over...
iv) ... (hun belangrijkste probleem invullen)
v) Hoe/om ... (je oplossing invullen)
vi) Waardoor ze... / Zodat ze... (het belangrijkste voordeel invullen)

Dit wordt in onderstaand voorbeeld weergegeven:
Ik leer (i) zelfstandige ondernemers (ii) die opzien tegen (iii) marketing (iv), hoe ze social media als marketing instrument kunnen gebruiken (v), zodat hun potentiële klanten hen vanzelf zien als de beste oplossing (vi)
Deze pitch kun je bijvoorbeeld gebruiken als je profielinformatie bij je Twitter account, of als headline op je Linkedin profiel. Hierdoor wordt voor (potentiële) klanten in één oogopslag duidelijk waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn.

1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Peter,

Misschien een punt 6. toevoegen?
Basiscursus Nederlands volgen, zodat je teksten in foutloos Nederlands zijn geschreven. D's en t's, jou en jouw... dat zijn fouten die alle aandacht van je tekst wegnemen en je imago geen goed doen.

Groet,
Ton