Pagina's

woensdag 2 april 2014

Social media een succes? Kies de juiste connecties!

Bron: http://gibbonsdigital.com/
Social media kan met veel succes in verschillende markten toegepast worden, maar dat succes bepaal je uiteraard zelf! Door doelen te stellen aan het gebruik van social media wordt de eerste stap naar succes gezet, maar ook de keuze van de juiste connecties helpt hier aan mee. Want klanten en potentiële klanten willen in aanraking komen met relevante personen en bedrijven. En jij kan ze daar mee helpen!



Over social media wordt vaak gezegd dat het aantal connecties jouw relevantie bepaalt, hoe meer hoe beter lijkt het devies, maar dit is een mythe. Niet het totale aantal maar het aantal relevante connecties is van belang voor een succesvol gebruik van social media. Naast het zoeken naar connecties binnen de eigen doelgroep, die ervoor zorgen dat je in contact komt met nieuwe klanten, is het verstandig om connecties te maken met personen waarmee je kan sparren en informatie kan delen. Door de discussies met deze personen wordt jouw social media inzet ook als relevant ervaren door de connecties van jouw discussiegenoot. Vraag daarom niet om meer connecties, maar zorg voor toegevoegde waarde op social media. Dan volgen de relevante connecties al snel.

Wil je dit proces versnellen? Dan zijn er een aantal tips die toegepast kunnen worden:
  1. Benader je doelgroep door ze op te zoeken. Als het goed is heb je de ideale klanten, en dus je doelgroep, voor jezelf bepaald. Dit zorgt er ook voor dat je weet waar jouw doelgroep zich bevindt. Richt je dan ook alleen op die plaatsen waar zij aanwezig zijn. Zij werkzoekenden bijvoorbeeld jouw doelgroep? Dan zal Linkedin een belangrijk medium zijn.
  2. Connect met bekenden. En dan bedoel ik niet de bekende Nederlanders, maar jouw eigen bekenden. Het is gemakkelijk om relevante connecties te krijgen binnen je eigen klanten, opdrachtgevers en samenwerkingspartners. Neem de moeite om ze op alle sociale media waarop je actief bent te volgen. Daarna is het gemakkelijk om in de connecties van deze bekenden te kijken naar andere relevante connecties.
  3. Connect met relevante onbekenden. Verschillende social media geven de mogelijkheid om suggesties voor connecties te bekijken. Maak hier actief gebruik van, dit zijn namelijk personen en bedrijven met overeenkomende connecties maar ook overeenkomende interesses. Deze personen behoren dan ook tot jouw doelgroep. Daarnaast is het ook goed om actief deel te nemen in relevante subgroepen op social media. Ook hierin zitten relevante onbekenden die wel tot jouw doelgroep behoren. 
  4. Verstuur persoonlijke uitnodigingen. Op bijvoorbeeld Linkedin is het mogelijk om bij een connectie uitnodiging een tekst mee te sturen. Hierin kan een persoonlijk bericht geplaatst worden om de uitnodiging te verduidelijken. Maak hier gebruik van, geef de ander een korte uitleg waarom jullie connecties moeten worden. Van deze mogelijkheid wordt nauwelijks gebruik gemaakt en het zorgt ervoor dat juist jouw uitnodiging wel opvalt,
Zodra de connecties zijn gevormd is het wel zaak om hier serieus mee om te gaan. Zorg dat je voor deze connecties relevant blijft en dat je interessante informatie deelt met jouw connecties. Maar blijf ze ook persoonlijk benaderen, reageer op jouw connecties en betrek ze bij discussies. Zo zorg je ervoor dat je zelf ook voor jouw connecties een relevante connectie blijft. 

Geen opmerkingen: