Pagina's

donderdag 17 april 2014

Daar is hij dan: Het T-rijbewijs!

Het heeft even geduurd, na jarenlange discussie in de tweede kamer en tussen politiek en landbouworganisaties is het dan toch zo ver. De invoering van een T-rijbewijs per 1 januari 2015 is goedgekeurd door de tweede kamer, zoals vandaag in verschillende media vermeld wordt. Vanaf 1 januari is iedereen die met een trekker of een zelf rijdend landbouwvoertuig rijdt verplicht om in het bezit te zijn van een T-rijbewijs. Naar mijn idee een goede zet nadat al jaren de machines veel groter zijn geworden en de activiteit van landbouwvoertuigen op de openbare weg toegenomen is.

Het klinkt misschien raar uit de mond van iemand die actief is in de agrarische sector, maar toch steun ik dit beleid. De laatste, pak hem beet 10 - 15 jaar, zijn landbouwmachines steeds groter geworden en is de activiteit op de openbare weg, mede door de toename van grondverzet, erg toegenomen. Machines groeien naar de grenzen van de wettelijke toelaatbaarheid en nog steeds rijden jongen personen met weinig wegervaring op deze machines.  Er ontstaan gevaarlijke situaties door de ernstig verouderde regelgeving op dit gebied. En ook ik ben van mening dat dit niet alleen te danken is aan de jonge bestuurders van landbouwmachines, maar ook deels door de reactie van andere weggebruikers in het verkeer. Dit heb ik in een eerdere blog al eens vermeld.

Toch vindt ik het invoeren van een nieuw T-rijbewijs een stap in de goede richting. Met deze invoering worden 16 tot 18 jarige verplicht om een rijbewijs te behalen via een examen die aan de landelijke eisen voldoet. Op dit moment voldoet een trekkercertificaat die vaak via een simpele rijproef (al dan niet op de openbare weg) te behalen is. En daarmee is mijns inziens een winst te behalen. Bij het T-rijbewijs horen verplichte rijlessen waarin de bestuurder aantoont of hij of zij klaar is om met landbouwmachines deel te nemen aan het verkeer. En de bestuurder dus ook aantoont dat zij inzicht hebben in het normaal deelnemen tussen al het verkeersgeweld. Daarbij kan een instructeur tips geven over het handelen en de gebruiker aanspreker over zijn of haar gedrag tijdens de lessen. 

Dat dit de belangrijkste oplossing naar een vermindering in verkeersongevallen met landbouwvoertuigen is lijkt mij een utopie. Want daarbij zijn andere voorwaarden van invloed. Ik ben nog steeds van mening dat overige weggebruikers hier ook een belangrijke invloed hebben. Inhalen van landbouwvoertuigen op gevaarlijke plekken en het even snel voor piepen van automobilisten op kruisingen blijven ook na invoering van het T-rijbewijs gevaarlijke situaties opleveren. En daarin hebben rij-instructeurs en examinatoren van autorijscholen dus een belangrijke taak. Zij moeten aankomende weggebruikers wijzen op de risico's en de gevaren van deze acties. 

Vanaf 1 januari 2015 is het dus verplicht om in het bezit te zijn van een T-rijbewijs zodra je met een landbouwvoertuig de weg op wil. Iedereen die voor 1 januari 2015 in het bezit is van een B-rijbewijs krijgen automatisch een T-rijbewijs bij verlenging. Degene die een C-rijbewijs hebben of halen krijgen het T-rijbewijs ook automatisch. En voor de 16 tot 18 jarige die voor 1 januari 2015 in het bezit zijn van een trekkercertificaat is het tot 1 januari 2016 mogelijk om deze om te zetten tot een T-rijbewijs.

Bij de invoering van het T-rijbewijs is het ook de inzet geweest om de wettelijke maximale rijsnelheid voor landbouwvoertuigen van 25 km/h te verhogen naar 40 of 50 km/h. Hier wordt op dit moment niks over vermeldt. Een verhoging van deze rijsnelheid leidt er wel toe dat ook landbouwvoertuigen niet meer verplicht zijn om door smalle dorpskernen te rijden maar gebruik kunnen maken van provinciale wegen rondom dorpen en steden. Dit is een goede stap in de richting en zal gevaarlijke situaties doen verminderen. Ik hoop en neem eigenlijk aan dat deze wetswijziging ook doorgevoerd gaat worden. 


Geen opmerkingen: